Πέμπτη 6 Φεβρουαρίου 2020

Τα πουλάκια του χειμώνα.

Στο χαρούμενο Νηπιαγωγείο


    Τα παιδιά έπαιζαν στην αυλή. Μερικά είχαν μαζί τους και το κολατσιό τους . Όταν τελείωσε το διάλειμμα τα παιδιά μαζεύτηκαν στην παρεούλα.
Πριν από κάθε δραστηριότητα έτρεξαν στο μπάνιο να πλύνουν τα  χέρια τους. Σιγοτραγουδούσαν μάλιστα και το τραγούδι  που είχαν γράψει :

Χέρια καθαρά
Χωρίς καμιά βρωμιά
Με σαπούνι και νερό
Πάντα πλύσιμο σωστό!

Θέλεις να ‘χεις προστασία;

Στην γρίπη μην δίνεις
Καμιά σημασία!

Έχω σύμμαχο σωστό
Το σαπούνι, το νερό!

Κάθομαι για φαγητό
Και ρωτώ πάντα ρωτώ:
έχω χέρια καθαρά;
Χέρια μοσχομυριστά;

Το σαπούνι, το νερό!
Έχω σύμμαχο καλό!

Κι όσο για την κυρά γρίπη;
Δεν μένει πια εδώ!

Κι όσο για την κυρά γρίπη;
Έφυγε πάει μακριά!
Είμαστε γερά παιδιά!

Λάμπης: Παιδιά ελάτε να δείτε! Όλα τα μικρά πουλάκια, έχουν μαζευτεί στην αυλή και τρώνε τα ψίχουλα που έπεσαν από το φαγητό μας!
Πηνελόπη: Πόσο πεινάνε τα καημένα!
Μαρία: Ε! πουλάκια, σταθείτε έχω και κάτι άλλο να σας δώσω, για φαγητό.
Η μικρή έβγαλε από την τσάντα της ένα μικρό κουλούρι και άνοιξε το παράθυρο. Τι κρίμα! Τα πουλάκια πέταξαν μακριά.
Φιλιώ: Κυρία Βερενίκη, μήπως μπορούσαμε να φτιάξουμε μικρά πιατάκια για να ταΐσουμε τους φίλους μας τα πουλάκια;
Η κυρία Βερενίκη χαμογέλασε!
Κυρία Βερενίκη: Και βέβαια μπορούμε να τους ετοιμάσουμε λιχουδιές και τα πουλάκια να έρχονται  στην αυλή μας να τρώνε. Τώρα που είναι χειμώνας και δεν μπορούν εύκολα να βρουν τροφή.

Εκπαιδευτικό σημείωμα

Φτιάχνοντας μια ταΐστρα για τα πουλιά, είναι ένας καλό τρόπος για τα παιδιά, να γνωρίσουν τα πουλιά που ζουν στην γειτονιά τους. Συναντούμε μόνο σπουργίτια ή έρχονται κοντά και άλλα πουλιά, που δεν τα συναντούμε πολύ συχνά.
Μια ωραία ιδέα, είναι να έχουμε κοντά μας ένα απλό βιβλίο για πουλιά όταν παρατηρούμε τις ταΐστρες, στην συνέχεια θα ανατρέχουμε στις σελίδες του βιβλίου μαζί με τα παιδιά, για να αναγνωρίσουμε ποια πουλιά ζουν κοντά μας.
Μπορεί να δούμε και σκιουράκια ή άλλα μικρά ζωάκια να επισκέπτονται την ταΐστρα των πουλιών. Αν θέλουμε να κάνουμε την δραστηριότητα μας πιο εκπαιδευτική, μπορούμε να μετρήσουμε πόσα διαφορετικά είδη πουλιών είδαμε.  
Εδώ, παραθέτουμε ένα ένθετο από την ελληνική ορνιθολογική εταιρεία για τα πουλιά που θα συναντήσουμε στην ελληνική ύπαιθρο, αλλά και στο αστικό περιβάλλον.

Κυρία Βερενίκη: Ελάτε τώρα να φτιάξουμε τις ταΐστρες για τους μικρούς μας φίλους τα πουλάκια.
Πέτρος: Τι υλικά θα χρειαστούμε;
Κυρία Βερενίκη: Ευκαιρία για μαθηματικά!
Νικόλας: Μα πως θα κάνουμε κυρία μαθηματικά, αφού θα φτιάξουμε το φαγητό των πουλιών!
Κυρία Βερενίκη: Καλέ μου Νικόλα, πάντα υπάρχει μια ευκαιρία για να μάθεις κάτι παίζοντας και έτσι το μαθαίνεις καλύτερα!
Θέλετε να φτιάξουμε ένα είδος ταΐστρας ή πολλές και να διαλέγουν τα πουλάκια ποια τους αρέσει;
Παιδιά: Πολλές!
Κυρία Βερενίκη: Ωραία θα ξεκινήσουμε με τις κουπίτσες από τα πορτοκάλια.
Βενιαμίν: Τι θα ταΐσουμε όμως τα πουλάκια;
Κυρία Βερενίκη: Αχ το είχα ξεχάσει! Πρέπει να βρούμε την τροφή των πουλιών!
Πηνελόπη: Να βρούμε σπόρους.

Τα παιδιά έφεραν την επόμενη ημέρα από το σπίτι τους σπόρους και τροφή πουλιών, έτσι ξεκίνησαν την δουλειά. Η κυρία Βερενίκη είχε φέρει και δύο άλλα υλικά: Φυστικοβούτυρο
και ζελατίνη.

Μάρκος: Γιατί το χρειαζόμαστε το φυστικοβούτυρο κυρία;
Κυρία Βερενίκη: Όλα αυτά τα σποράκια που θα βάλουμε στις ταΐστρες, θα πρέπει να στέκονται εκεί πάνω στο δέντρο και να μην πέφτουν στο χώμα, έτσι θα βάλουμε το φυστικοβούτυρο για να κολλήσουν.
Ντάσα: Νομίζω κυρία πως το φυστικοβούτυρο, είναι μια ωραία λιχουδιά για τα πουλάκια.

Ας ξεκινήσουμε λοιπόν:

·        Ταΐστρες πουλιών με κουπίτσες από πορτοκάλια και λεμόνια




Κόβουμε το πορτοκάλι ή το λεμόνι στην μέση. Αδειάζουμε το περιεχόμενό του. 
Ευκαιρία για μια νόστιμη σπιτική πορτοκαλολεμονάδα!
Περνάμε σκοινάκια για να το κρεμάσουμε.
Ετοιμάζουμε το μείγμα των σπόρων ανακατεμένο με το φυστικοβούτυρο.
Κρεμάμε την κουπίτσα σε ένα δέντρο!

     


  •   Στην καρδιά του μήλου.


Κόβουμε ένα μήλο στην μέση.
Με το ειδικό εργαλείο σκάβουμε την καρδιά του και ετοιμάζουμε μια φωλίτσα για τους σπόρους.
Βιδώνουμε μια βίδα στην κορυφή του μήλου και εκεί δένουμε μια κορδέλα.
Κρεμάμε τα μήλα στο δέντρο  ή τα αφήνουμε σε μια γωνιά του φράκτη.
Τα πουλάκια θα φάνε και το μήλο, εκτός από τους σπόρους.

·        Ρολό χαρτιού υγείας.


Αλείφουμε το ρολό με φυστικοβούτυρο
Το κυλάμε πάνω στα σποράκια για τα πουλάκια που έχουμε.
Δένουμε ένα σκονάκι  ανάμεσα στο ρολό και το κρεμάμε στο δέντρο.




·        Κορδονάκια με δημητριακά από σύρμα πίπας.

Στο σύρμα πίπας περνάμε σαν χάντρες δημητριακά, τα οποία έχουν μια τρυπούλα στην μέση.
Όταν το σύρμα πίπας γεμίσει δένουμε τις άκρες του. Δένουμε δυο με τρία στεφανάκια από δημητριακά μαζί και κατασκευάζουμε την ταΐστρα μας.
Τα κρεμάμε πάνω σε ένα δέντρο ή στα σύρματα του φράχτη.


Τα παιδιά κατασκεύασαν διάφορα είδη από ταΐστρες. Στην συνέχεια βγήκαν στην αυλή και τις κρέμασαν, άλλες στο δέντρο κι άλλες στον φράχτη.

Κυρία Βερενίκη:  Τώρα είναι ώρα, να αφήσουμε τα μικρά πουλάκια, να ανακαλύψουν τα δωράκια που τους φτιάξαμε και να έρθουν να φάνε.
Μαρία: Θα ήθελα να καθίσω εδώ, να τα δω πως θα τρώνε.
Κυρία Βερενίκη: Τα πουλάκια μας, φοβούνται την παρουσία του ανθρώπου και δεν έρχονται, θα πρέπει καλύτερα να τα παρακολουθήσουμε από το παράθυρο. Μπορούμε να ακούσουμε και μια ωραία μουσική την  ώρα που θα παρακολουθούμε. Μια μουσική απαλή, με κελαηδήματα πουλιών.
Τα παιδιά άκουγαν την μουσική και παρατηρούσαν από το παράθυρο τα πουλάκια.
Σιγά σιγά  αυτά τα μικρούλια ξεθάρρεψαν και άρχισαν να τσιμπολογούν τα σποράκια από τις ταΐστρες. Όταν όμως τα παιδιά από ενθουσιασμό φώναζαν για την επίσκεψη κάποιου φτερωτού φίλου εκείνος πετούσε μακριά.
Όταν τελείωσε η παρατήρηση η κυρία Βερενίκη τους έδειξε τις φωτογραφίες των πουλιών και τα ρώτησε:
Κυρία Βερενίκη: Θέλετε να δούμε και σε αυτό το βιβλίο ποια πουλάκια μας επισκέφτηκαν;
Πέτρος: Μα πως θα τα γνωρίσουμε;
Κυρία Βερενίκη: Θα κλείσουμε τα μάτια και για λίγο θα τα θυμηθούμε. Το χρώμα τους , αν ήταν μεγάλα ή μικρά. Θέλετε να προσπαθήσετε;

Τα παιδιά σιγά σιγά έβλεπαν τα πουλάκια και αναγνώρισαν το σπουργίτι και την δεκοχτούρα.


Κυρία Βερενίκη: Ελάτε τώρα να τα ζωγραφίσουμε και να κάνουμε το δικό μας δέντρο των πουλιών.  Η κυρία Βερενίκη έκοψε από σκληρό χαρτόνι ενός κιβωτίου ένα δέντρο τα παιδιά χρωμάτισαν και έκοψαν τα μικρά χάρτινα πουλάκια. 
Κάθε παιδί κολλούσε ένα πουλάκι στο κλαδί του δέντρου. 
 Όταν το δέντρο ήταν έτοιμο άρχισαν να τραγουδούν όλα μαζί για το μικρό σπουργιτάκι.
















Ένα σπουργιτάκι τόσο δα
στο παραθυράκι πως χοροπηδά
Τσίου τσίου λέει κρύο φοβερό
ούτε ΄να σποράκι δεν μπορώ να βρω

Έλα σπουργιτάκι τραλαλα
έχω να σου δώσω ψίχουλα πολλά
είμαι ΄να παιδάκι με καρδιά καλή
έλα σπουργιτάκι σ’ αγαπώ πολύ.

Ειρήνη: Κυρία, να γράψουμε κι εμείς ένα τραγουδάκι για τα πουλάκια μέσα στο κρύο.
Κυρία Βερενίκη: Πολύ ωραία ιδέα! Ας αρχίσουμε λοιπόν.

Πέτρος: Ένα πουλάκι, πολύ μικρό
Λάμπης: Σπουργιτάκι, είναι θαρρώ
Φιλιώ: Χτυπά το τζάμι μαλακά.
Κωνσταντίνος: Θέλει να βρει ζεστασιά.

Βενιαμίν: Απλώνω το χέρι,
Ντάσα: Μες στην παγωνιά.
Νικόλας: Στο χέρι μου έχω,
Ειρήνη: Σποράκια μικρά.

Μάρκος: Ο μικρός σπουργίτης,
Πηνελόπη: Χαμογελά,
Νικόλας: Και γι αλλού,
Μαρία: Ανοίγει φτερά.

Η κυρία Βερενίκη χειροκρότησε ενθουσιασμένη!
Κυρία Βερενίκη: Ποιος θέλει να ζωγραφίσει και να κάνει μια χειροτεχνία με τα πουλάκια στο κρύο;

Να λοιπόν εδώ τα έργα των παιδιών.

  • Πουλάκια με την παλάμη του χεριού.













  • Το παγωμένο πουλάκι

θα χρειαστούμε:


Κίτρινο χαρτόνι κομμένο σε κύκλο.
ένα ματάκι
χρωματιστά χαρτόνια ή υφάσματα, για να φτιάξουμε το σκουφάκι και το κασκόλ του πουλιού.
μικρές χιονονιφάδες.

Πως θα το φτιάξουμε.

Κόβουμε στην μέση τον κύκλο, για να δημιουργήσουμε το φτερό και το λυγίζουμε.
Κολλάμε το ματάκι του και σχεδιάζουμε το φτέρωμά του με μαρκαδόρο.
Βάζουμε το κασκόλ και το σκουφάκι.
Γύρω από το πουλάκι κολλάμε χιονονιφάδες.



_____________________________
Μπορείτε να βρείτε περισσότερες ιδέες στην σελίδα μας στο pinterest



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Εμφανιζόμενη ανάρτηση

Η χρήση της κούκλας.

         Υπάρχουν πολλοί τρόποι να εισάγουμε ένα θέμα στην σχολική τάξη. Ένας από τους καλύτερους είναι: μια κούκλα. Κατά την διάρκ...