Κυριακή 2 Φεβρουαρίου 2020

Χειμώνας


          Εκείνο το πρωί τα παιδιά είδαν στην πόρτα του σχολείου έναν μεγάλο λευκό φάκελο. Κάθισαν όλοι μαζί στην παρεούλα να διαβάσουν το γράμμα που είχε μέσα.



Νικόλας: Ο Χειμώνας ! μας έστειλε αυτό το γράμμα;
Φιλιώ: Μα ο Χειμώνας είναι μια εποχή όπως η Άνοιξη.
Πέτρος: ΄Η το Καλοκαίρι.
Κυρία Βερενίκη: Ίσως μας έστειλε αυτό το γράμμα για να τον γνωρίσουμε καλύτερα. Θέλετε να παρατηρήσουμε την φύση και τους ανθρώπους πως υποδέχονται αλλά και τι κάνουν στην διάρκεια του Χειμώνα;
Παιδιά: Ναι!!!
Πηνελόπη: Να ξεκινήσουμε λοιπόν!
Κυρία Βερενίκη: πρώτα όμως θα πρέπει να φτιάξουμε τον χάρτη μας για να ξέρουμε τι θα κάνουμε.
Μάρκος : Σαν τις αραχνούλες.

( Η Κυρία Βερενίκη από την αρχή της χρονιάς είχε μάθει στα παιδιά να δημιουργούν τα δικά τους project με το σύστημα της αράχνης. 
Είναι γνωστό σαν ιστόγραμμα αλλά τα παιδιά το έλεγαν αραχνόγραμμα, ήταν πιο οικείο σε αυτά και πιο εύκολο. Είναι η πιο σωστή λύση να ξεκινούμε με αυτήν την πυξίδα ώστε στο τέλος να κάνουμε τον απολογισμό μας αλλά και να μην αποκλίνουμε της πορείας μας.)

Κυρία Βερενίκη: Ακριβώς! Σας αφήνω να σκεφτείτε και περιμένω σε λίγα λεπτά   τις ιδέες σας.

Η κυρία Βερενίκη πήρε ένα μεγάλο λευκό χαρτόνι και με έναν μαρκαδόρο σχημάτισε τον κεντρικό κύκλο. Μέσα εκεί έγραψε την λέξη χειμώνας.

Κωνσταντίνος: Μπορούμε να ζωγραφίσουμε αυτά που θα λέμε.
Κυρία Βερενίκη: Μα και βέβαια! Αρχίστε λοιπόν!
Πέτρος: εγώ θα φτιάξω τα δέντρα που δεν έχουν φύλλα.
Πηνελόπη: Εγώ θα φτιάξω τα πουλάκια που κρυώνουν.
Μάρκος: θα φτιάξω τα χοντρά ρούχα  που φοράμε.
Νικόλας: Θα ζωγραφίσω τα φρούτα και τις ζεστές σούπες που τρώμε τον χειμώνα.
Μαρία: Και την ζεστή σοκολάτα!
Λάμπης: Εγώ θα φτιάξω τους σκιέρ που ξέρω γιατί πήγαμε μαζί με τον μπαμπά στα χιόνια και έκανα σκι.
Ειρήνη: Η μαμά μου έδωσε κάποιες φωτογραφίες από το χωριό της που είναι πάνω στο βουνό. Έχει πολύ χιόνι εκεί. Υπάρχουν πόλεις στην  Ελλάδα κυρία που  έχουν χιόνι;
Κυρία Βερενίκη: Να μια πολύ ωραία ιδέα. Να πάρουμε το φανταστικό μας λεωφορείο και  να ταξιδέψουμε στην χιονισμένη Ελλάδα.
Βενιαμίν: Στην πατρίδα του μπαμπά στο Ισραήλ δεν έχει τόσο χιόνι.
Ντάσα: Στην Ρωσία όμως έχει.
Κυρία Βερενίκη: Είναι ευκαιρία να γνωρίσουμε χώρες που είναι στον Βορρά και έχουν πολύ χιόνι. Να δούμε πως ζουν τα παιδιά εκεί.
Ειρήνη: Εμένα μου αρέσουν οι ιστορίες, θα μας πεις κυρία μια ιστορία για τον χειμώνα;
Κυρία Βερενίκη: Μα και βέβαια, θα σας πω. Ίσως ντύσουμε και την βιβλιοθήκη μας χειμωνιάτικα και να βρούμε παραμύθια από αυτές τις χώρες που είπαμε.
Φιλιώ: Η γιαγιά Φιλιώ ξέρει ωραία παραμύθια. Θέλετε να της πω να έρθει να μας πει;
Κωνσταντίνος: Με ζεστή σοκολάτα και κάστανα στην γωνιά της βιβλιοθήκης θα είναι τέλεια!!
Η Κυρία Βερενίκη πρόσθεσε και άλλη μια ιδέα: Τον χειμώνα στην ζωγραφική.
Μέσα από το διαδίκτυο βρήκε πίνακες ζωγράφων που είχαν σαν θέμα τους τον χειμώνα.
Εδώ είναι το ιστόγραμμα που σχεδίασαν.




 Εκείνη την ημέρα…


Όλα τα παιδιά μαζί κόλλησαν τις μυτούλες τους στο τζάμι του παραθύρου της αυλής. Προσπαθούσαν να δουν απ έξω τον γέρο Χειμώνα. Όμως αυτός ( με την βοήθεια της κυρίας Βερενίκης ήταν κοντά τους, μέσα στην τάξη τους.)
Η κυρία Βερενίκη είχε πάρει μια μεγάλη κούκλα που παρίστανε τον Χειμώνα με τα άσπρα του μαλλιά και τα γένια και την παρουσίασε στα παιδιά.
Η κούκλα ήταν κατασκευασμένη με την τεχνική της κούκλας marot έτσι την κρατούσε απαλά με το ένα της χέρι από την αυχένα και με το άλλο της χέρι κρατούσε το χέρι του.
Ο Χειμώνας είχε φέρει κι ένα μεγάλο καλάθι μαζί του.

Πόσα καλούδια είχε φέρει!
Τα παιδιά παρακολουθούσαν πως μιλούσε με την αργή βαθιά φωνή του.
Έφερε όλα όσα ζήτησαν : Τα φρούτα , τους καρπούς, τα παραμύθια, τα παιχνίδια, το χιόνι.
Τους μίλησε για τα παιδιά τους του μήνες και για την κόρη τους την παγωνιά.
Χειμώνας: Αυτή μπορεί να έρθει κάποια μέρα να σας επισκεφτεί ακόμη και να σας καλέσει στο παγωμένο παλάτι της.
Τα παιδιά όταν ο Χειμώνας έφυγε ζωγράφισαν μερικά σε ένα απλό λευκό χαρτί , άλλα στο καβαλέτο την μορφή του και τι τους έκανε εντύπωση.

Τα δέντρα του χειμώνα.




Παρ' όλο που ο χειμώνας είναι μια εποχή που μας καθηλώνει μέσα στο σπίτι , τα παιδιά έχουν την ανάγκη να έρθουν σε επαφή με την φύση. Όπως όλες οι εποχές έτσι και ο Χειμώνας μας προσφέρει μια ποικιλία ευκαιριών γνώσης. Είναι πάρα πολλοί  οι λόγοι για να μελετήσουμε και να έρθουμε σε επαφή με το χειμωνιάτικο τοπίο.

Δραστηριότητες.

Διαλέγω ένα δέντρο που το μελετώ όλο τον χρόνο.

Έχουμε μελετήσει το δέντρο της αυλής μας ή το δέντρο που είναι στην άκρη του δρόμου και το παρατηρούμε κάθε εποχή. Αν δεν έχουμε ξεκινήσει την παρατήρηση ξεκινάμε από τώρα μέχρι το καλοκαίρι που θα τελειώσει το σχολείο.




Κάνω μια σιωπηλή χειμωνιάτικη βόλτα.

Δεν μιλώ αλλά ακούω, βλέπω  και σημειώνω ότι είδα και άκουσα. Οι σιωπηλοί εξερευνητές της φύσης, χωρίς να μιλούν ακούν, βλέπουν και καταγράφουν.

Επιλέγω προορισμό.

Η αυλή του σχολείου
Η γειτονιά
Το γειτονικό πάρκο.
Ο ζωολογικός κήπος
Η φάρμα – αγρόκτημα.
Η ακροθαλασσιά
Το μονοπάτι του δάσους.

 

                                                        

 Τι θα ερευνήσω

      Φυτά – δέντρα
        Ζώα
        Έντομα.



Επιλέγω μια δραστηριότητα που θα κάνω στην εξερεύνηση

Μαζεύω φύλλα
Ακούω τα κελαηδήματα των πουλιών
Μαζεύω κουκουνάρια
Μόνο περπατώ και σημειώνω τι βλέπω στον περίπατο.



Φυσικά πριν ξεκινήσει αυτή η δραστηριότητα τα παιδιά θα πρέπει να έχουν ενημερωθεί και να γνωρίζουν τον ρουχισμό και τον εξοπλισμό της εξερεύνησης. Όταν λοιπόν λέμε ότι κάνουμε εξερεύνηση κάθε παιδί φορά την «ειδική στολή» του εξερευνητή. 
Με απλά λόγια:
Φόρμα γυμναστικής για να νιώθουμε πιο άνετα.
Παπούτσια κλειστά ώστε να μην βραχούν στις λάσπες.
Προσοχή στα διάφορα έντομα!

Φυσικά κάθε καλός εξερευνητής έχει μαζί του και το σακίδιο του. Έχουμε μαζί μας ένα βαλιτσάκι με γυάλινα βαζάκια για να βάλουμε έντομα ή πέτρες. Πλαστικό σακουλάκι για να συλλέξουμε τα φύλλα, 
μεγεθυντικό φακό ώστε να ανακαλύψουμε την ζωή κάτω από τα φύλλα ή τα φυτά.
 Φωτογραφική μηχανή για να κρατήσουμε αυτές τις στιγμές για πάντα.
Ένα τετράδιο που θα σημειώνουμε αυτό που είδαμε ή παρατηρήσαμε.
Φαγητό και νερό.
Ένα μικρό φαρμακείο.

Η συνέχεια.

Όταν γυρίσουμε στην τάξη συζητάμε τις αναμνήσεις μας. Τι μας άρεσε και τι όχι. Συζητάμε για πράγματα που είδαμε ακούσαμε και πράξαμε. Δεν είναι όμως μονάχα η γνώση για το δέντρο ή το δάσος που αποκτήσαμε αλλά αυτός ο περίπατος βοηθά να αναπτύσσονται όμορφες παιδικές αναμνήσεις.

Η εκπαίδευση είναι σημαντική αλλά και η δημιουργία αναμνήσεων είναι επίσης.


Αν τα παιδιά δεν διασκεδάζουν δεν θα θελήσουν να ξανακάνουν την δραστηριότητα. Οι περίπατοι στην φύση είναι ευχάριστοι, γαλήνιοι και διασκεδαστικοί.
Αν το σχέδιό μας δεν δουλεύει δεν φοβόμαστε να το αλλάξουμε. Αν έχετε σχεδιάσει να μαζέψετε κουκουνάρια και το ενδιαφέρον των παιδιών έχει εστιαστεί στις λειχήνες ακολουθήστε το. Το πιο σημαντικό είναι να ευχαριστηθούμε με τον περίπατο στην φύση.


Λίγες ημέρες πριν πραγματοποιήσουν την εκδρομή


Λάμπης: Τώρα που είναι χειμώνας θα ήθελα να παρατηρήσουμε το δέντρο της αυλής .
Κυρία Βερενίκη: Να μια ωραία ιδέα!
Φιλιώ: Πως θα βγούμε όμως έξω; Εγώ κρυώνω.
Νικόλας: Έχουμε το μπουφάν!
Πέτρος: Τον σκούφο και τα γάντια!
Κυρία Βερενίκη: Ας παίξουμε ένα παιχνίδι για να μάθουμε όλοι μαζί πως θα προφυλαχτούμε από το κρύο.
Ο Μάρκος πήρε αγκαλιά τον τάξη ( την κούκλα της τάξης) και ανακοίνωσε στα παιδιά με λίγο αλλαγμένη την φωνή του
Μάρκος: Ε! παιδιά με ξεχάσατε! Κρυώνω! Θέλω ζεστά  ρούχα για ντυθώ!
Κυρία Βερενίκη: Ας ντύσουμε παιδιά τον Τάξη χειμωνιάτικα.
Την  άλλη ημέρα τα απιδιά έφεραν στο σχολείο κάποια ρούχα από τα μικρότερα αδερφάκια τους  ή ρούχα που φορούσαν τα ίδια όταν ήταν μικρότερα.

Άρχισαν να τα  ταξινομούν: ξεχώρισαν
Τα σκουφάκια
Τα γάντια
Τα κασκόλ
Τα μάλλινα πουλόβερ
Έντυσαν και τα παιδάκια στην γωνιά του παιδαγωγικού παιχνιδιού με χειμωνιάτικα ρούχα, παίζοντας τα ανάλογα παιδαγωγικά παιχνίδια.



Η κυρία Βερενίκη είχε ετοιμάσει και ένα ενημερωτικό έντυπο για τους γονείς σχετικά με το ντύσιμο των παιδιών τον χειμώνα.  





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Εμφανιζόμενη ανάρτηση

Η χρήση της κούκλας.

         Υπάρχουν πολλοί τρόποι να εισάγουμε ένα θέμα στην σχολική τάξη. Ένας από τους καλύτερους είναι: μια κούκλα. Κατά την διάρκ...