Σάββατο 24 Αυγούστου 2013

Παντομίμα

Η παντομίμα είναι καθαρά ελληνική τέχνη . Ξεκίνησε από την Διονυσιακή λατρεία, εκεί όπου το σώμα ήταν το μόνο μέσο έκφρασης των ηθοποιών. Ήδη μπορούμε να το καταλάβουμε και από το όνομά της: «πάντων μίμησης».
Κατά τους Ρωμαϊκούς χρόνους αναπτύχθηκε σαν παρουσίαση ποιημάτων. Από ένα τυχαίο γεγονός βρήκε γόνιμο έδαφος και αποτέλεσε ξεχωριστό είδος τέχνης. Ο Λίβιος Ανδρόνικος ήταν ένας Έλληνας ηθοποιός που ήταν σκλάβος στους Ρωμαίους. Κλήθηκε λοιπόν να παρουσιάσει ένα ποίημα άλλα κατά την διάρκεια της παράστασης έχασε την φωνή του και έτσι συνέχισε με νοήματα. Το εγχείρημα άρεσε στο κοινό και επαναλήφθηκε. Υπήρξε όμως αντιπαλότητα ανάμεσα στους μίμους και στους ποιητές και συγκεκριμένα στον Κικέρωνα διότι παραπονιόταν πως δεν του  απέδιδαν σωστά τα ποιήματά του με τις χειρονομίες.
Μεγάλη άνθιση είχε η παντομίμα κατά τα μέσα του δέκατου έκτου αιώνα με την Comedia del Arte.
Μεγάλος μίμος της εποχής μας υπήρξε ο Μαρσέλ Μαρσώ. Που έφυγε από την ζωή τον Σεπτέμβριο του 2007.
Για τον Μαρσώ  η παντομίμα ήταν όπως ακριβώς η μουσική, που δεν 

γνωρίζει ούτε όρια, ούτε εθνικότητες» και προσπάθησε μέχρι τα 

τελευταία χρόνια της ζωής του να διαδώσει την «τέχνη της σιωπής» με 

παραστάσεις σε όλο τον κόσμο. 

Δέχτηκε βέβαια πολλές επιρροές και προσπάθησε να μιμηθεί τον Σαρλώ ,τον  γνωστό μας Τσάρλυ Τσάπλιν.

Τι προσφέρει η παντομίμα στο παιδί;

Ανάπτυξη της φαντασίας και της κίνησης του σώματος. Στην παντομίμα υπάρχει λόγος μόνο που δεν εκφέρεται.  Η παντομίμα οδηγεί το παιδί στην οργανωμένη και πειθαρχημένη εκφραστική κίνηση.  Δίνει τη δυνατότητα σε όλο το σώμα να κάνει σαφή τα αισθήματα και τις παρορμήσεις και να μεταδώσει αυτό που αποτελεί βίωμα ,συγκίνηση , χαρά ,κάποιο καίριο και ουσιαστικό κομμάτι της ύπαρξης του . Η παντομίμα βασίζεται στο σώμα ,την αίσθηση και τη φαντασία .
Παιχνίδια παντομίμας
Τα παιχνίδια παντομίμας δεν είναι μόνο διασκεδαστικά για τα παιδιά, αλλά βοηθούν και στην εξάσκηση της παρατηρητικότητας , της μιμικής ικανότητας και της φαντασίας τους. Είναι κατάλληλα για όλες τις ηλικίες γιατί μπορούν μα συμμετάσχουν σε αυτά και παιδιά μικρών ηλικιών αφού ο λόγος απουσιάζει και έτσι μπορούν να εκφραστούν πιο εύκολα.

Παιχνίδι παντομίμας





Δώσε το στον επόμενο.


Όλοι κάθονται σε κύκλο. Ο Πέτρος αρχίζει το παιχνίδι και σηκώνει από το πάτωμα ένα αόρατο αντικείμενο. Είναι σαν να κρατάει κάτι λεπτό ανάμεσα στο δείκτη και τον αντίχειρα. Το κοιτάζει προσεκτικά και οι άλλοι τον παρατηρούν. Κανείς δεν ξέρει αν πρόκειται για μια βελόνα , ένα φτερό, ένα σπαγκάκι, ή μια αράχνη. Ο κάθε παίκτης φτιάχνει με την φαντασία του το ανάλογο αντικείμενο. Ο Πέτρος δίνει αυτό το κάτι στον Δημήτρη που το παίρνει στα χέρια του και με τις κινήσεις του δίνει στους άλλους να καταλάβουν τι πιστεύει ότι έχει στα χέρια του. Ο Δημήτρης το δίνει στον επόμενο παίκτη και το παιχνίδι συνεχίζεται μέχρι το  «κάτι» να επιστρέψει στον Πέτρο που το τοποθετεί και πάλι στο πάτωμα. Στον επόμενο γύρο το αντικείμενο μπορεί να είναι κάτι μεγάλο και βαρύ ή κάτι μακρύ κλπ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Εμφανιζόμενη ανάρτηση

Η χρήση της κούκλας.

         Υπάρχουν πολλοί τρόποι να εισάγουμε ένα θέμα στην σχολική τάξη. Ένας από τους καλύτερους είναι: μια κούκλα. Κατά την διάρκ...